Saturday, January 2, 2010

هشدار عزت‌الله سحابی به ایرانیان خارج از کشور

عزت الله سحابی در این نامه که روز شنبه ۱۲ دی (۲ ژانویه) منتشر شد، نوشته است که با توجه به اعمال محدودیت های روز افزون بر رسانه های داخلی ایران، نقش ایرانیان خارج از کشور که به رسانه ها دسترسی دارند و تحلیل هایشان امکان انتشار می یابد، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

آقای سحابی در این نامه از آنچه احتمال "سوق یافتن حرکت مدنی و مسالمت آمیز" معترضان ایرانی به سوی "تندی و خشونت" خوانده، ابراز نگرانی کرده و چنین گرایشی را به نفع حکومت و به زیان معترضان دانسته است.

او می نویسد: "هرگونه حرکت جنبش فعلی به سمت خشونت، به ضرر ایران، مردمان آن و خود جنبش سبز است؛ چرا که وقتی حرکت خشونت آمیز شود، جناح قالب و قاهر دست بالا را خواهد داشت و آنها برنده بازی خشونت خواهند بود".

آقای سحابی نوشته است که "جناح های تندرو در حاکمیت" خواستار خشونت آمیز شدن فضا برای سرکوب راحت تر اعتراضات هستند.

او همچنین نسبت به "شبیه سازی" شرایط امروز ایران با شرایط سال ۱۳۵۷ هشدار داده و نوشته است که "انقلاب در ایران فعلی، نه شدنی است و نه درست".

آقای سحابی نوشته است که تندشدن شعارها باعث می شود بعضی از مراجع، روحانیان و چهره های اصولگرای منتقد دولت به ناچار به سمت جناح غالب رانده شوند و در سوی دیگر، انسجام جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز" آسیب ببیند.

او توضیح داده است که به جوانان معترض ایرانی حق می دهد که از نوع برخورد حکومت با خواسته های خود خشمگین شوند، اما در عین حال می نویسد: "مسائل عملی سیاسی را نه صرفا بر مبنای "حقیقت" بلکه بر مبنای "موفقیت" باید سنجید".

آقای سحابی از جوانان ایرانی خواسته است که "با همه حقی که در عصبانی و احساساتی شدن در زیر فشارها و سرکوب ها و دروغ ها و تهمت ها دارند، به خاطر نسل خودشان و آینده مردم و مملکتشان باید برخوردهای ولو واکنشی و احساسات پاکشان را کنترل کنند".

No comments:

Post a Comment