Sunday, January 3, 2010

اعدام قریب الوقوع سه تن از دستگیرشدگان عاشورای تهران



سایت جرس به نقل از منابع خبری در ایران نوشته است که غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل جمهوری اسلامی، در دیدار با برخی نمایندگان مجلس از اعدام قریب الوقوع سه تن از دستگیرشدگان تظاهرات معترضان در عاشورای تهران خبر داده است.به گزارش خبرگزاری رادیو فرانسه، محسنی اژه ای در این ملاقات گفته است که دستگاه قضایی... مصمم است حداقل سه تن از بازداشت شدگان عاشورا را که "محارب" شناخته شده اند بعد از محاکمه اعدام کند.
تهدید مخالفان به قتل و اعدام پس از تظاهرات روز عاشورا بالا گرفته است. رهبران جمهوری اسلامی از مردم ناراضی به عنوان فتنه گران یاد می کنند و بسیاری از ائمه جمعه و روحانیان وابسته به حکومت با محکوم کردن سران ناراضیان به "محاربه با خدا" خواستار اعدام آنان شده اند.
میرحسین موسوی در بیانیۀ اخیر خود که پس از عاشورای تهران منتشر شد هشدار داده است که پی آمد قتل و اعدام مخالفان کانون قدرت را نشانه خواهد گرفت و "گره مشکل بحران کنونی را نا گشودنی خواهد ساخت."

در گفتگویی که بهمین مناسبت با سید محمد سیف زاده، حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر در ایران انجام شده است، این حقوقدان به شرایط محاربه و شناخته شدن فردی بعنوان محارب اشاره می کند. سید محمد سیف زاده، می گوید:" بر اساس نظر قانون و فقها، محارب باید دست به اسلحه برده باشد و موجب رعب عمومی شده باشد. اگر اظهار نظر دادستان کل کشور پیش از محاکمه و صدور حکم باشد، مشکل حقوقی پیدا می کند چرا که ابتدا باید دادگاه منصفانه برگزار شود

No comments:

Post a Comment